En ren och fräsch butik har en positiv inverkan både på kunder och anställda, men är också ett måste för en lyckad affärsverksamhet. Det lönar sig att anlita ett professionellt städföretag.
En dammig och smutsig butik får de flesta kunder att vända redan i dörren oavsett skyltning. Det hjälper inte ens med ett lockande utbud om det ligger damm på hyllorna eller om glasmontrarna är fulla av smutsiga fingeravtryck. Att satsa lite extra på städningen för att visa upp butiksytan från sin allra bästa sida är en bra investering.
Visst kan man lägga städningen på de anställda, men det blir sällan riktigt bra och det är bättre att de får ägna sig åt kunderna i stället. Dessutom bör städningen ske efter stängningstid, eller tidigt på morgonen innan man öppnar. Då kommer både kunder och anställda till en ren och fräsch butik.
Vid en professionell butiksstädning rengör man alla ytor systematiskt och noga efter ett särskilt schema, helt anpassat till den specifika butiken. För att en butik ska kunna visa sig från sin bästa sida räcker det inte bara med att rengöra golven. Allt måste putsas och torkas, som försäljningsdiskar, kortmaskiner, kassaapparat, hyllor, montrar, klädställningar, provhytter, speglar, med mera.
Innan man tecknar ett avtal med en städfirma kan det vara bra att ta in kostnadsförslag från mer än en aktör och jämföra priser. Det kan också vara bra att titta på referenser och vilka andra uppdragsgivare städföretaget har.